Khamis, Februari 12, 2015

Putus Cinta? Bagaimana mengatasinya?



As salam semua kpd pembaca blogku sekalian. Hari ni saya nk sentuh sikit pasal bab putus cinta. Tak semua org yg pernh hadapi situasi macam ni. Saya mmg tak pernah bercinta, tapi saya nak kasi tahula, kenapa kita nak bercinta?

Cinta x salah, tapi yg salah itu bercouple! kenapa saya cakap macam tu? kpd yang beragama Islam, kita semua tahu kan, cinta kepada Allah itu nombor satu, tapi kenapa kita nak cinta si dia smpai kita lupa Allah? Saya ada baca dalam buku Solusi, katanya Allah cemburu jika kita cinta manusia melebihi cintanya. kalau nak tahu, sebab tu Allah tarik balik nikmat kasih syg tu, sbb cinta sebab bukan kerana Allah, sebb nafsu. Saya teknkan sekali lagi, kalau kita sayang dia, cinta dia..jangan simpn dalam hati, sebaliknya simpanlah dirinya dlm doa.

Andai dia jodoh kita, insyallah akan dipermudahkan. tetapi jika sebaliknya, kita haruslah belajar redha. bukannya mengikut emosi. sampai2 nak mengugut nak bunuh lah, tetak la..sbbnya frust cinta tak dibalas. kenapa smpai jd macam tu? klu kita benar2 syg dirinya kita mestilah berjauhan dgnnya. bukannya dkt. cinta itu mahal tahu? Ceritakan segalanya pd Allah. tabah andainya dirinya menolak kita. dia mungkin tak bersedia. kta mestilah berfikiran terbuka. ok? dah faham setakat tu? saya buknnya nak suruh awk buat apa2 pun, cuma satu je saya mintak, if nak rasa nikmatnya cinta itu, awk kena buat dgn cara yg betul. jgn sesekali mengikut emosi kerana jika awak mengikut emosi, hati awk tak kan tenang. awak x akan jumpa di mana ketenangan tu. Sekian...

3 comments

13 Februari 2015 2:07 PG

Done follow you.
http://drshikinzainal.blogspot.com/2015/02/giveaway-7-hari-by-syira-lokman.html

13 Februari 2015 6:27 PG

saya pun macam awak gak...kadang sampai jagi gaduh sebab nasihat kawan sendiri pasal jangan kapel...tak tahu camne nak buat dah..hanya mampu doakan yang terbaik untuk dia...

19 Februari 2015 9:42 PG

sabar k. mmg semua org x suka bab2 kita nasihat dia ni. tmbh2 lg bab kapel lagi la dia x suka. sebenarnya org yg kapel ni dia kurg kasih syg. kesian...sgt2..

Catat Ulasan